București, România
+40787695055 / +40772058224
office@unyouthdelegate.ro

ODD 3 – Sănătate și bunăstare

ODD 3 – Sănătate și bunăstare

Descriere generală 

Poate unul dintre cei mai importanți piloni ai unei societăți durabile este sănătatea și bunăstarea populației, iar în ultimul an, acest lucru a devenit extrem de clar.  Accesul la servicii medicale de calitate, la programe de screening și la educație medicală este vital, precum și asigurarea unui mediu propice păstrării stării de sănătate și combaterea bolilor transmisibile și celor prevenibile, pentru toți cetățenii de toate vârstele. Totodată, este crucială promovarea unui stil de viață proactiv, echilibrat, ce include nu doar deprinderea obiceiurilor benefice, precum și lupta împotriva celor dăunătoare – fumatul, consumul de alcool sau droguri. Nu în ultimul rând, o abordare completă asupra acestui obiectiv trebuie să includă și protejarea sănătății mintale, afecțiunile psihice și bolile psihiatrice fiind de cele mai multe ori neglijate, nevăzute sau stigmatizate.

Date actuale 

·        Europenii trăiesc mai mult ca oricând – speranța de viață era 81 de ani în 2016

·        Numărul deceselor cauzate de boli netransmisibile este în continuă scădere, însă deși acestea generează 80% din costurile asistenței medicale, doar 3% din bugete sunt alocate prevenirii.

·        Numărul deceselor prin HIV, tuberculoză și hepatită a scăzut relativ constant, însă în România, tuberculoza rămâne una dintre cele mai pregnante probleme de sănătate publică, alături de fenomenul de rezistență la antibiotice.

·        Poluarea aerului cu particule fine, deși a scăzut cu 20% între 2014-2015, rămâne principalul factor de mediu ce provoacă moarte prematură,  cauzând peste 400.000 de decese anual.

Câteva ținte și indicatori

Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, ONU prevede 13 ținte și 28 de indicatori – pe care îi puteți consulta aici: https://sdg-tracker.org/good-health 

Exemple:

Ținta 3.3 – Lupta împotriva bolilor transmisibile, precum SIDA, tuberculoză, malarie, boli tropicale neglijate, hepatite, boli cu transmitere prin apă și alte afecțiuni transmisibile.

Indicator 3.3.1 – numărul de infecții noi cu HIV la 1000 pe an la adulții anterior neinfectați cu vârste între 15-49 ani.

Target – până în 2030, eradicarea epidemiei de HIV.

Indicator 3.3.2 – Incidența tuberculozei la 100.000 locuitori.

Target –  până în 2030, eradicarea tuberculozei.

Ținta 3.4 – Reducerea mortalității prin boli netransmisibile și promovarea sănătății mintale

Indicator 3.4.1 – rata mortalității atribuită bolilor cardiovasculare, cancer, diabet sau boli pulmonare cronice, definită prin procentul de persoane de 30 de ani care ar muri înainte de a împlini 70 de ani din cauzele mai sus menționate.

Target – diminuarea acestei rate cu o treime

Ținta 3.9 – Reducerea incidenței bolilor și mortalității provocate prin substanțe periculoase și poluare

Indicator 3.9.1 – Rata mortalității atribuite poluării aerului din locuință și din mediul exterior

Target – reducerea semnificativă a acestei rate. Deși nu este stabilit un nivel precis, este important de știut că poluării aerului îi este atribuită o rată globală de mortalitate de 9%, aproape 1 din 10 oameni. 

Ce putem face noi?·

  • Menține un stil de viață activ și o dietă benefică sănătății tale!
  • Alege să mergi pe jos atunci când ai ocazia, corpul tău energizat și mintea relaxată îți vor mulțumi.
  • Nu lăsa noua realitate desfășurată aproape exclusiv online să îți afecteze stilul de viață! Pentru fiecare oră petrecută în fața laptop-ului sau a telefonului, donează 5 minute mișcării fizice.
  • Renunță la fumat.
  • Aerisește-ți camera în fiecare dimineață.
  • Prioritizează odihna: acordă-ți minimum 8 ore de somn în fiecare noapte.
  • Nu mai folosi telefonul cu o oră înainte de culcare.
  • Încearcă să incluzi fructele și legumele în meniul tău zilnic.
  • Ia o pauză atunci când te simți copleșit, vorbește cu prietenii tăi când te simți anxios și apelează la un psiholog atunci când ai nevoie. 
  • Petrece-ți cât mai mult timp în natură.
  • Practică orice tip de sport îți place: de la alergat în parc și mers pe bicicletă, la dans, yoga sau gimnastică.
  • Orice ai face, nu uita că echilibrul este cheia unei vieți sănătoase.

 

@2020 Delegații de Tineret ai României la ONU