Educația de calitate – principala prioritate din perspectiva tinerilor

Educația de calitate – principala prioritate din perspectiva tinerilor

Educația a fost profund afectată de contextul epidemiologic delicat, deoarece întregul proces de predare-învățare a trecut în dimensiunea virtuală mult prea urgent pentru a putea identifica mecanisme coerente și instrumente relevante. Acest cadru inedit a avut un impact masiv asupra prestației elevilor și a studenților în contextul educațional, iar efectele se resimt deja. Pentru a descoperi direct de la sursă problemele pe care tinerii le-au întâmpinat în contextul pandemiei, am lansat în luna septembrie o consultare online cu tinerii, atât printr-un formular propriu, cât și cu ajutorul platformei U-Report a UNICEF. Astfel, dacă vreți să aflați mai multe despre provocările acestora la nivel educațional, accesați raportul aici.

Învățământul este o temă recurentă în discursurile publice ale factorilor decizionali, însă inexistența unei viziuni coerente asupra dezvoltării acesteia rămâne o problemă stringentă pentru societatea românească. Până în prezent, formațiunile politice nu și-au asumat un angajament ferm de a adera la un plan bine definit de dezvoltare a acestui sector esențial al vieții sociale, iar lipsa unor perspective care să fie asumate de către fiecare partid ce preia frâiele guvernării se materializează printr-o discontinuitate nearmonioasă pentru starea generală a acestui sistem. Noi venim cu următoarele teme și propuneri, pornind de la problemele identificate de noi:

  • Creșterea nivelului de finanțare a sistemului de învățământ preuniversitar cu cel puțin 50% până în 2025, precum și supervizarea atentă a utilizării acestor fonduri;
  • Restructurarea planurilor-cadru, reducerea numărului de ore în conformitate cu LEN nr. 1/2011, respectarea articolului nr. 26 din LEN privind școlile-pilot și includerea unor discipline/module precum cultura civică (inclusiv în ciclul liceal), educația pentru dezvoltare durabilă, educația pentru sănătate, gândirea critică, etica și integritatea academică în structura curriculară;
  • Crearea unor programe extracurriculare/de voluntariat virtuale (prin parteneriate ale instituțiilor de învățământ cu DJST-urile, mediul ONG, etc), proiecte de cercetare, think tank-uri pentru elevii care dețin performanțe în diferite arii de activitate academică, astfel încât aceștia să contribuie, prin soluții inovatoare, la combaterea efectelor negative ale pandemiei;
  • Incluziunea socială a tinerilor care provin din medii defavorizate sau din comunități discriminate în procesul educațional, atât la nivel preuniversitar, cât și în învățământul universitar, precum și crearea bazei materiale necesare pentru accesul elevilor/studenților cu dizabilități în instituțiile educaționale;
  • Introducerea obligativității masteratului didactic pentru profesori, dar și a unor cursuri de formare în domeniul dezvoltării durabile, utilizării inteligenței artificiale ca instrument educațional și consilierii psihopedagogice;
  • Investiții în asigurarea burselor profesionale pentru elevii din învățământul profesional și tehnic și în infrastructura necesară practicii, prin sporirea parteneriatului cu mediul privat (în această perioadă, din cauza contextului epidemiologic, sesiunile online de practică sunt o soluție viabilă);
  • Crearea unor burse și programe speciale de cercetare, finanțate pe linie guvernamentală, pentru tineri, sporirea gradului de incluziune a femeilor în acest sector de activitate științifică;
  • Inițierea unor programe naționale de dezvoltare a infrastructurii școlilor din mediul rural, organizarea de centre de performanță și finanțarea de programe remediale dedicate elevilor acestor unități de învățământ în contextul examenelor naționale;
  • Dezvoltarea unor programe de debirocratizare în sistemul educațional și introducerea, printr-un parteneriat cu ARACIP (pentru învățământul preuniversitar), respectiv ARACIS (la nivelul învățământului superior), a perspectivelor de dezvoltare durabilă în standardele de evaluare a activității instituțiilor de învățământ.

Desigur, aceste perspective au rolul de a sublinia câteva chestiuni prioritare și direcțiile strategice sunt mult mai vaste. Cu toate acestea, însă, am expus câteva dintre măsurile pe care le considerăm esențiale în momentul de față, pornind de la nevoile semnalate de tineri în cadrul consultării, de la viziunile identificate de noi în diverse contexte și, desigur, de la exemple de bune practici din diverse colțuri ale lumii.